Heimbakakak – Et eksperiment på oppskrifter
Vi har hatt dette prosjektet i bakhodet en stund. Det er ikke helt godt å skjønne hvorfor oppskrifter på nett er så nært en fysisk oppskriftsbok som mulig. Det mest interaktive vi ser er at man kan justere porsjoner. Så vi startet å eksperimentere med tanken på hvordan en oppskrift kunne se ut på nett om man ville ha mer interaksjon. Mer fokus på hvordan man går frem for å faktisk bruke en oppskrift.
Strategisk samarbeidsavtale med Briks
Stadig flere bedrifter oppdager at Internet of Things-teknologi kan utnyttes for å senke driftskostnader, redusere risiko eller forbedre produkter og tjenester man allerede leverer. Briks er et av selskapene som har spesialisert seg innen feltet, og i løpet av det siste året har vi i Mustasj fungert som underleverandør av interaksjonsdesign og frontendutvikling av kontrollpanelene.
Buzz-ordet bærekraft
Bærekraft er i følge mange markedsførere et av 2019s heteste buzzwords. Dette er jo i utgangspunktet en positiv utvikling - men er vi i ferd med å vanne ut et viktig begrep?
Craft som headless CMS
Å bruke Craft som headless CMS skaper større bruksområde enn det Twig legger tilrette for. Under årets dot all var det flere som hadde tatt i bruk denne framgangsmåten. Vi har sett nærmere på hvordan det ble gjort og hva det innebærer.
Brukeropplevelser for webredaktører
Har du noen gang laget en gjennomarbeidet og veldesignet nettside, for så å oppdage noen måneder senere at webredaktøren ikke har lagt til nytt innhold? Dårlige brukeropplevelser i publiseringsløsningen kan være problemet!
.all Berlin 2018
I forrige uke var vi i Berlin for å få med oss the latest and greatest i Craft-miljøet. Noe var helt nytt, noe visste vi fra før, og det aller meste var veldig inspirerende.
Tekst til nytte og besvær
Det kan føles overveldende å gjennomføre et nettsideprosjekt. Selv om mesteparten av jobben ligger i hendene på oss som byrå, er det en god slump med arbeidstimer som kreves av dere som er kunder også. Dette gjelder spesielt for produksjon av tekstinnholdet. Her er praktiske tips og triks fra prosjektlederen i Mustasj på hvordan dette kan gripes an.
Fra strategi til design - og tilbake igjen
Ville du brukt en advokat som gir deg råd før han har møtt deg, eller en lege som gir deg en diagnose før hun har har undersøkt deg? Heldigvis er jeg hverken advokat eller lege, men jeg møter ofte samme problemstilling i forbindelse med design og forretningsutvikling.
GDPR skrur personvern opp til 11
Det er ikke til å stikke under en stol at vi deler utrolig mye informasjon om oss selv. Noe informasjon deles frivillig, men ikke alltid. For selv om du frivillig sender inn et kontaktskjema, så vet du ikke nødvendigvis hva mottakeren gjør med denne dataen. Kanskje krysskobles det mot data fra andre tjenester? Slik kan bedrifter ganske fort bygge opp et større bilde av deg som person.
Værdata satt i system
Å gå fra en enorm mengde rådata til et brukervennlig og interaktivt grensesnitt er en krevende men utrolig lærerik oppgave. Vi har brynet oss på redesign av værdatasystemet MetNet.
Betatesting av Craft 3
Craft 3 ble sluppet i første betaversjon. Dette er hovedverktøyet vårt når vi lager nettsider, så vi er litt spent. Dette er hva vi har funnet så langt.
Øverst på Google er du snill!
Kan man komme seg øverst på verdens største søkemotor når alle andre har samme mål?
Layout på web
I serien «Dette lærte vi i Barcelona» skal vi denne uken se på layout for web, og hvilke nye muligheter vi har her.
The Epidemic of Sameness
Alt for mange nettsider designes likt, på tross av vidt forskjellige forutsetninger. Men hva kan man gjøre for å unngå dette i det neste webprosjektet?
Skjemaveldet
68,81% av alle som besøker en nettbutikk forlater handlekurven sin i løpet av prosessen. Hva kan man gjøre for å senke prosentandelen?I serien: Smashing Conference
Mustasj på Smashing Conference
Det er alltid fint å utfordre seg selv og lære noe nytt. Derfor samlet vi like så godt hele teamet vårt og dro til Barcelona for å delta på webdesignkonferansen Smashing Conference.
Vanilla js
Verden går fremover. Og av den grunn begynner verktøy som jQuery å utspille sin rolle. jQuery hadde en enorm gevinst for 4 år siden, da ingen nettlesere klarte å bli enig om hvordan man skulle løse problemer.
Perspektiv på kundeorientering
Det finnes mange vedtatte sannheter her i verden; du skal ha en vanntett forretningsplan, digitaliseringen kommer og tar deg og kunde/markedsorientering er alfa og omega.
Verktøybonanza
Hvilke verktøy bruker vi i det daglige i Mustasj?
Elskbare nettbutikker
Det finnes flere studier av brukeratferd på nett, og spesielt innen kjøp og salg hos nettbutikker. Her ser vi nærmere på noen av Vitaly Friedmans erfaringer.
Publiseringsløsningen på alle problemer
I Mustasj har vi prøvd en knippe forskjellige publiseringsløsninger. Vi har fått erfare det som er bra, og det som er mindre bra med ganske mange løsninger etter hvert. Det gir oss noen føringer for hvordan vi vil ha en CMS, og noen føringer for hvordan vi absolutt ikke vil ha en CMS.
Framtidsrettet webdesign
Mustasj tok i forrige uke turen til Amsterdam for å delta på årets Awwwards webdesignkonferanse. Vi fikk med oss spennende foredrag, utvekslet erfaringer med noen av de dyktigste i bransjen og har fått ny inspirasjon til hvordan vi skal utvikle oss videre. Her får dere høre noen av erfaringene og tankene vi har gjort oss.
CSS-drevet parallax
There's a new parallax in town.
SVG + javascript & CSS == ♥
I utvikling av ny nettside har vi jobbet mye med SVG. Og måter å lage interaktivitet med SVG med CSS og javascript. Og det er det mye kjærleik å hente.