Tekst til nytte og besvær

Skrevet av:

Uavhengig om du skal ha en nettside som presenterer tjenester, produkter, fagstoff eller annen type informasjon, må den ha tekst som passer til formålet. Her får du noen råd på veien slik at jobben frem til lanseringsdato går så smidig som mulig.

Det er mye å tenke på i prosessen med å lage ny nettside. Hva skal den kommunisere, hvilke målgrupper skal den kommunisere med, og hvilken type funksjonalitet og innhold må på plass for å oppnå dette? Da er det ikke så rart at jobben med tekst ofte skyves ned på prioriteringslista. Erfaringsmessig tar det lenger tid å lage tekstinnholdet til nettsiden enn mange tror på forhånd. Vi snakker mange timer med arbeid. Derfor anbefaler vi at du starter arbeidet med innholdsproduksjon så snart strukturkartet og trådskissene er godkjent. Med disse i hånden har du en overordnet disposisjon for tekstarbeidet.

I fremdriftsplanen for prosjektet står det når du vil få tilgang til publiseringsløsningen. Dette er en viktig milepæl, siden du kan begynne å legge inn reelt innhold i nettsiden. Det må alltid en del justeringer til for at tekst og design skal “sitte”, så tenk heller at tiden frem til lansering skal brukes til dét. Sett denne datoen som en frist for tekstarbeidet. Dette er kanskje et hårete mål i en travel arbeidsdag, men litt selvpålagt press er ofte nødvendig for å nå lanseringsdatoen dere ønsker.

Her kommer noen praktiske tips og råd til hvordan dere kan gå frem for å få produsert tekstinnholdet som trengs på nettsiden.


Gammelt innhold versus nytt
I den innledende fasen av prosjektet definerer vi målsettinger for den nye nettsiden. Tekstinnholdet er et viktig element for å nå disse målsettingene. Hvis du har innhold som skal gjenbrukes fra en gammel nettside, må disse kvalitetssikres. Er det som kommuniseres i de gamle tekstene i tråd med det dere vil i dag? Hvis svaret er “nei”; skrot det og start på nytt. Noen vil finne det befriende å la gamle beskrivelser ligge, og starte med blanke ark. Eventuelt kan du justere og optimalisere det du allerede har. Finn den arbeidsformen som passer for deg.


Prioritér og fordel arbeidet
Selv om du kanskje har det overordnede ansvaret for tekstinnholdet på nettsiden, er det lurt å få med seg flere til å jobbe med dette. Kall inn til et “redaksjonsmøte” med kolleger som kan bidra, og sørg for å ta med folk fra ulike avdelinger, fagområder og ansvar i virksomheten. Aller helst også representanter fra ledelsen. Ved å gjøre dette har du startet jobben med å forankre arbeidet med den nye nettsiden hos flere, og på et tidlig tidspunkt. Forhåpentligvis vil flere få eierskap til nettsiden og du har flere å spille på når det kommer til innholdsproduksjon senere. Så sett av noen timer til dette arbeidsmøtet, kok kaffe og be folk om å legge bort telefoner og mailer.

Nå gjelder det å gå systematisk til verks:

Og hvis alt annet feiler; ikke vær redd for å engasjere en god tekstforfatter. Det er ingen skam å få litt hjelp. Vi i Mustasj kan også hjelpe til med denne delen av prosjektet, enten som en egen workshop, eller rådgivning knyttet til ferdigprodusert tekst.

Lykke til!

Vi bruker Google Analytics for å spore aktiviteten på nettsiden vår. Dataen bruker vi til å tilpasse design, navigasjon eller innhold. Og så sporer vi om du kom hit via en Google-annonse. Les mer i vår personvernerklæring.