Mustasj på Smashing Conference

Skrevet av:

Det er alltid fint å utfordre seg selv og lære noe nytt. Derfor samlet vi like så godt hele teamet vårt og dro til Barcelona for å delta på webdesignkonferansen Smashing Conference. Vi er mette, glade og ganske entusiastiske etter å ha fått masse inspirasjon og faglige utfordringer.

Vi ser at det er stor bevegelse innen design- og webutvikling om dagen. Dette er forsåvidt ikke noe nytt. Alle snakker om digitalisering, og mange lurer på hva de praktiske konsekvensene vil bli. Nye forretningsmodeller skapes, nye brukermønster etableres, ny teknologi tilgjengeliggjøres og fokuset på ytelse (spesielt innen e-handel) øker. Samtidig blir flere og flere webløsninger bygd på samme lest, noe som gir kjedelige og lite kommuniserende løsninger. Dersom webdesignere og -utviklere skal henge med må man også tilpasse seg en ny hverdag.

Etter en kveld med store tanker over et glass katalansk rødvin (neida, vi aner ikke hva den het) fant vi ut at vi måtte dele noen av godbitene fra konferansen med dere:

The epidemic of sameness

Et gjennomgående tema på konferansen var hvor like nettsider har blitt. De aller første årene med webdesign var preget av at alt var nytt, og de som laget nettsider var ganske cowboy i tilnærmingen. Dette førte til at designet hoppet fra det ene til det andre, ofte utrolig ustrukturert. Deretter har man sakte men sikkert innsett at for å bli tatt seriøst må det struktur til. Designet må tenkes gjennom og det må skape resultater. Semantisk web er kjempeviktig! Dette gjorde at «riktighet» ble prioritert over «nytenkning», og har ført til det som omtales som the epidemic of sameness.

Hvilken av disse to nettsidene jobber du på akkurat nå?

Heldigvis finnes det lys i enden av tunnelen dersom man tør å utfordre mer enn bilde- og fontutvalget! Det kommer haugevis av nye spesifikasjoner i CSS, og noe av de mest spennende er at mye funksjonalitet «flyttes» fra Javascript til CSS:

Optimalisering av e-handel

Baymard Institute har i løpet av de 7 siste årene registrert det globale snittet for hvor mange som forlater handlekurven i en nettbutikk før kjøpet er fullført. Tallenes tale er klar; 68,8%. Christian Holst anslo at nettsider med betalingsløsning i gjennomsnitt har et 35% potensiale for økt konvertering/salg. Ganske drøyt når man tenker på at dette også inkluderer store aktører som Amazon, Nike og Dell. Men hva er årsaken? Utsjekkfasen i svært mange nettbutikker er ikke særlig kundevennlige. Alt for mange kjøp kanselleres for eksempel fordi brukeren møter uventede og dårlige feilmeldinger. Heldigvis har vi omfattende statistikk som viser oss hvor det går galt, og hva som faktisk fungerer.

Mange ønsker seg en magisk sjekkliste eller oppskrift - gjerne med 10 punkter - som gir fasitsvaret. Dessverre er det ikke så enkelt. Noe som fungerer for én nettbutikk kan fungere dårligere for en annen. Likevel vet vi at det finnes noen ting man bør være ekstra bevisste på:

Meningsfylt design

Foredragsholder Stephen Hay snakket i sitt foredrag, «The tail and its dog», om hvordan man skaper meningsfylt design. Vi får stadig flere verktøy og muligheter innen design og utvikling. Dette er i utgangspunktet en bra greie. Likevel ser vi at det skapes mye dårlig design - og mye likt design.

Hay argumenterte for at god art direction og prosjektledelse alltid tar utgangspunkt i det store bildet og ikke kan frikobles fra forretningsutvikling. Med andre ord; designet må bidra til å nå noen overordnede mål for å være meningsfylt. Hay sin egen prosess kalles the design funnel, og fokuserer på å gjør designprosessen i riktig rekkefølge:

  1. Definer verdier og mål
  2. Utforsk stemninger og assosiasjoner
  3. Skap ideer og definer et konsept
  4. Skap et visuelt språk
  5. Design

I følge Hay skyldes dårlig design ofte at man hopper rett til steg 4 eller 5. Dette skyldes ofte korte deadlines eller stramme budsjetter, så her kreves det rett og slett disiplin.

Nå kunne vi fortsatt nesten i det uendelige, men vi skal begrense oss. I steden tenker vi å gå nærmere inn på noen spennende tema i tiden som kommer, for eksempel «Tilbake til kjernen med semantisk kode», «Hvordan optimalisere skjema og registrering» og «Den nye CSS-hverdagen». I mellomtiden skal vi forsøke å akklimatisere oss til norsk høstvær, samt ta oss en løpetur eller ti for å kompensere for unaturlig høyt skinkekonsum.

Mustasj ut.

Vi bruker Google Analytics for å spore aktiviteten på nettsiden vår. Dataen bruker vi til å tilpasse design, navigasjon eller innhold. Og så sporer vi om du kom hit via en Google-annonse. Les mer i vår personvernerklæring.