Framtidsrettet webdesign
Skrevet av: Mads Chr. NakstadJosh Brewer, tidligere sjefsdesigner hos Twitter, innledet konferansen med å sette fokus på en verden i rask endring. En av kjennetegnene er at designfaget blir stadig mer relevant ettersom brukergrensesnittene på web har sterk påvirkning på merkevarene. Samtidig står samfunnet og velferdssystemet vårt overfor store muligheter og utfordringer i forbindelse med oppblomstringen av delingsøkonomi og digitalisering/robotisering. Dessverre er alt for mange opptatt av å beskytte gårsdagens forretningsmodeller, i stedet for å se mulighetene.
Heldigvis velger vi selv hvordan vi vil møte verden rundt oss. Noen velger å kjempe mot endring, mens andre omfavner mulighetene som alltid følger. Det å grave seg ned har i alle fall aldri skapt særlig positive resultater.
Men hvor skal man begynne hvis man ønsker å være i forkant? Det begynner, som alltid, med egne holdninger. Forståelsen av at man lever av å selge brukeropplevelser, og at disse må designes fra A til Å, er et godt startpunkt.
Denne måten å tenke på har en rekke konsekvenser når det kommer til webdesign:
- Slutt å tenk på webløsninger som en digital plakat med enveis kommunikasjon - og spør i stedet hvordan du kan skape verdi for brukerne gjennom bedre brukeropplevelser.
- Tenk nytt! Det finnes fantastiske muligheter innen webdesign, men for å realisere dem må man tørre å tenke nytt. Man kan lære mye av best practice, men da begrenser man seg samtidig - både når det gjelder design og forretningsmodell. Husk at forbruksmønstre endrer seg, og at morgendagens utfordringer ikke kan møtes med dagens løsninger.
- Forankre designarbeidet på strategisk nivå, og inkluder design i arbeidet med forretningsutvikling. Framtidens webdesign handler ikke bare om å sminke produkter eller tjenester - det handler om å designe brukeropplevelser.
- Ta konsekvensen av at framtidens verdiskapingssystemer skjer gjennom interaksjon med brukerne. Husk at merkevaren oppstår i grensesnittet mellom din bedrift og kunden - og dette grensesnittet eksisterer i stadig større grad på digitale plattformer.
Det å arbeide med design og webdesign på disse premissene åpner et hav av muligheter. Er du klar for å gripe dem?