Øverst på Google er du snill!

Skrevet av:

Søkemotoroptimaliseringsproblematikken

Alle vil være «øverst på Google» og aller helst skal det bare skje av seg selv. Man lanserer en nettside og håper verden snubler innom og setter pris på alt som er skrevet, og deler det med alle de kjenner.

Men sånn er det ikke. Når det er bare 10 plasser på førstesiden til Google, så sier det seg selv at det trengs litt jobb for å havne først, blant millioner av andre nettsider som også vil være først.

Som Syndrome sier i The Incredibles:

syndrome.jpg#asset:259

Så man må jobbe for å skille seg ut, og for å få en god plassering hos Google må nettsiden oppfylle noen krav.

Her er en kort liste med noen grep som kan gjøres:

1: Lag godt innhold

For å treffe kundene dine, så må du fortelle hva du driver med. Gjerne på en måte det er enkelt å forstå. Det er dette som er content marketing, folkens. Innhold som folk har lyst til å lese. Verre er det ikke (heh). Men innhold oppstår ikke av seg selv, så det kreves at du setter av tid til å skrive godt innhold til nettsiden.

2: Sørg for god teknisk SEO

For å få utnyttet potensialet i godt innhold er det viktig å få fortalt så mange som mulig at innholdet finnes. Og dette gjøres ved å gi f. eks. Google så gode forutsetninger som mulig for å indeksere nettsiden, samt interessante utdrag når siden deles i sosiale medier.

Her benytter vi oss av verktøyet SEOmatic - og som navnet tilsier er det mye som går automatisk. Vi plotter inn noen hovedregler fra starten av, og så tilpasser vi etter behov. Vil vi ha samme bilde på nettsiden som når man deler på Facebook? Eller Twitter? Her kan vi lage alternativt innhold ut fra hvor det skal vises og deles.

3: Gjør nettsiden så kjapp som mulig

Google (og mange andre) sender søkeroboter, «search spiders», rundt på hele Internett. Disse har ikke utømmelige ressurser, så jo kjappere nettsiden din svarer, jo mer innhold får robotene tid til å lese. Hvis du har en veldig stor nettside kan det være lurt å optimalisere de sidene du vil ha mer trafikk på. Eller. Det er lurt å optimalisere alle sider, men hvis du må prioritere er det lurt å ha tenkt gjennom en rangering på hva som er viktigst.

Som bonus får du jo en nettside som reagerer kjapt, og det er jo noe alle liker!

4: Optimalisering

Det er alltid lurt å ha et aktivt forhold til nettsiden. Tenk at all informasjon du legger ut kan tilpasses og forbedres, for å gi kunden/brukeren en enda enklere opplevelse. Hvilke sider er mest populære, og hvorfor? Skulle du ønske «kontakt»-siden var mer besøkt? Kanskje denne er for usynlig, og trenger litt ekstra fokus? Skulle du ønske folk faktisk ringte deg? Kanskje det er for vanskelig å finne telefonnummer?

I tillegg til justering av innhold er det mange tekniske grep som kan gjøres for å sørge for at nettsiden fungerer optimalt. Å vurdere oppdatering av publiseringsløsning, kode eller kapasitet på server kan være nyttige grep.

5: Si fra at du finnes

Organisk synlighet er vel og bra, men det er alltid lurt å rope litt ekstra høyt. Spesielt når veldig mange andre også roper litt ekstra høyt. Det kan være lurt å ha et fast budsjett til å faktisk havne «øverst på Google» når noen søker på noe som passer din side perfekt.

Vi bruker Google Analytics for å spore aktiviteten på nettsiden vår. Dataen bruker vi til å tilpasse design, navigasjon eller innhold. Og så sporer vi om du kom hit via en Google-annonse. Les mer i vår personvernerklæring.