Vigeland-museet på nett

Gjennom bruk av slow motion video og en blanding av nærbilder og oversiktsbilder vekkes Vigelands skulpturer til liv på den nye nettsiden.

Kunde: Vigeland-museet
Design: Neue Design Studio
Nettside: vigeland.museum.no

Vigeland-museet hadde behov for å fornye sitt digitale utseende, og samtidig kommunisere tydeligere hva de driver med. Museet har lenge ligget i skyggen av Vigelandparken, som har millioner av besøkende hvert år. Dessverre er det mange som ikke vet at museet ligger rett ved, og huset Gustav Vigeland de siste 19 årene av livet hans. Vigeland foreslo for Oslo Kommune at de skulle bygge atelieret, mot at de fikk eierskap til alle verkene han hadde produsert frem til da, og alle fremtidige verk han kom til å produsere i atelieret.

Vi har utviklet en nettside som skal formidle sammenhengen mellom parken og museet, vise temporære utstillinger, og til slutt gi et inntrykk av hvilken opplevelse det er å vandre gjennom hallene hvor Gustav Vigeland produserte noen av våre tids største skulpturer.

Video: Mathias Fossum

Vigeland mobil 2

Tidslinje
En egen sidemal ble utviklet for å gi brukeren et kjapt innblikk og for å oppsummere Gustav Vigelands liv og virke.

Vigeland plakat triks

Dynamisk plakat

Vigeland-museet huser fra tid til annen utstillinger av andre kunstnere, og i den sammenhengen ønsket man å utvikle en plakatgenerator. Vi satte opp regler for hvordan navn og tittel skulle justeres i størrelse, samt plassering av logo og dato. Resultatet ble en løsning hvor Vigeland-museet kun trenger å legge inn bilde, navn, tittel og dato - og så genereres det plakater gjennomført i samme stil.

Plakaten bygges på et blunk med noen linjer avansert matematikk, som skalerer ned teksten så den passer innenfor de grønne boksene.

Her i slow motion.

Vi bruker Google Analytics for å spore aktiviteten på nettsiden vår. Dataen bruker vi til å tillpasse design, navigasjon eller innhold. Og så sporer vi om du kom hit via en Google-annonse. Les mer i vår personvernerklæring.